onsdag 14 december 2016

Kvällsrutiner tre och en halv månad

Här sover han, med dockan och elefanten, under täcket min mormor sytt och med huvudet på den lilla kudden.
Ungefär vid midnatt eller om vi har tur, en timma tidigare, brukar han somna, vår lillkotte. Vissa dagar, som idag och igår sover han ända till kl tio på morgonen, med två nattmål emellan.

Vi börjar med att proppa i honom en massa mat, amning och ersättning. Samtidigt lyssnar vi på en skiva på Spotify: Våra barns godnattsånger. Den tycker han om. Jag har också börjat lära mig några av sångerna, som t ex Nalle nu.

Sedan, eller innan maten, byter vi blöja och tar på pyjamas. Sedan är det dags för sängen. Väl där berättar jag oftast för honom att det är natt och att vi alla ska sova. Att mamma och pappa ska sova så därför måste också du sova, annars skulle ju du vara vaken alldeles ensam och det går ju inte. Sedan brukar jag berätta för honom om alla hans fastrar och farbröder, om hans far- och morföräldrar och om min syster och hennes man, så han får höra att alla i hela familjen ska sova, så därför också han.

Sedan säger jag godnatt och pussar honom, går ut i köket och äter gröt och kanske duschar. När jag sedan lägger mig i min egen säng, bredvid hans, brukar han vara ganska lugn och somna efter ett tag.

Ja, det var väl den ideala bilden. Igår åt han mycket mer än vanligt och bajsade mitt i allt, men till slut somnade vi allihop ändå.

Så här gör vi, just nu. Hur gör ni?

2 kommentarer:

  1. Jag ammade min tills sömns läääänge... inlindad i en filt och sakta försiktig la jag sedan ner honom i sängen. Jag nattar fortfarande min snart 6 åring varje kväll, sjunger "Slumra in" och ligger tätt intill i sängen tills han somnar, varenda kväll... Under några år tog nattningarna flera timmar men nu går det på 5 minuter, vi borstar tänderna, släcker ner... Jag går och lägger mig samtidigt under veckorna och filosoferar/mediterar, gör sängyoga i ett mörkt tyst rum tills jag somnar nån timma senare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter mysigt! Eller var det svårt att sluta att nattningsamma sedan? Mina föräldrar nattade oss också tills vi var ganska stora. De brukade läsa för oss och ibland somna mitt i boken.. hehe. Det låter skönt med en lugn stund i sängen innan du somnar. Fint! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...