torsdag 19 januari 2017

Upplevelser från Barn 4, del 1

Barn 4 är den avdelning bebisar hamnar på som fötts för tidigt i Umeå. Även bebisar från andra städer och län kan hamna där. Det är alltså en neonatalavdelning på Umeå universitetssjukhus. Där hamnade vi när lillkotten föddes i vecka 33+5 dagar.

Igår hade jag en lunchträff med en kollega till mig som haft två av sina tre barn på samma avdelning. Det var slående hur lika vi tyckte om stället. Jag hade hört en del positivt om avdelningen under min graviditet. En kollega hade arbetat där tidigare och en annan kollega hade haft sitt första barn där för sex år sedan. "De är så duktiga på Barn 4" sa de. Jag trodde dem, såklart. Och visst är de duktiga! De vet hur man tar hand om pyttesmå barn. Men...

...de vet inte hur man ger "information i lugnt skede" till en fortfarande gravid mor som mår så dåligt att hon kräkts upp hela frukosten och fortfarande har ganska så sprängande huvudvärk. Kanske vet alla andra sköterskor det utan hon som jag träffade. Det vet jag ju inte.

När sköterskan kom in till mig, dagen innan lillplutten skulle födas, så lät det på henne som om det redan var bestämt att barnet skulle födas dagen därpå, något som jag inte blivit informerad om. Redan där blev det ju väldigt fel. Att hon sedan insisterade att jag inte skulle få se mitt barn under förlossningen utan att det skulle tas ut ur salen så fort det bara var fötts, gjorde ju inte det hela bättre - så jag kräktes ännu mer. "Du mådde inte så bra sist vi möttes"  sa hon några veckor senare när  vi möttes i en korridor på neonatalavdelningen. "Och du hade ingen aning om hur du skulle informera en kvinna i det hälsotillståndet" hade jag ju lust att svara, men det gjorde jag inte. Bara det att gå in till en patient och inte ha koll på hur hon mår. Att hävda saker med bestämdhet som inte stämmer... Ja, det gör mig fortfarande upprörd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...