torsdag 6 april 2017

Klipp den stackarn!


Tänk att nästan varenda människa vi möter här i vår andalusiska by vill att vi klipper av G håret! "Det är mamman som bestämmer" har pappa M börjat säga, han orkar väl inte argumentera för en åsikt som eventuellt inte riktigt är hans. Tur att jag är envis då för här ska inget bebishår klippas av!

Dessa starka åsikter om hur bebisen ska ha sin frisyr är bara ytterligare ett bevis på att det finns olika normer. Här är det norm att klippa bebisar så att håret blir starkare (och lättare att kamma, gissar jag). I Sverige är det norm att låta håret vara som det är. Där, som här, förundras alla över barnets ögon och hår, fast på olika sätt. I Sverige tycker folk att hans frisyr är häftig. Här tycker de, som sagt, att den ska friseras så att han ser ut som folk. I Sverige gissar folk att hans rikliga hårväxt kommer från den spanska pappan, här tror de att hans blå ögon kommer från mig, från de svenska generna.

Inte vet jag. Han är både spansk och svensk. Andalus och norrlänning. Bebis och hippie. Kanske i framtiden till och med göteborgare? Hur som helst är han och ska tillåtas vara sig själv. Vi ska aldrig ta skit igen...

2 kommentarer:

  1. Disa och jag brukar dansa och sjunga till den låten.
    Det är, som du säger, norm att klippa bebisen här. För att håret ska bli tjockare och vackrare när det växer ut igen.
    Vi gjorde det inte, men fick så klart höra kommentarer om det. Inte så många, dock. Vi har också fått höra, att det där ljusa håret kommer att försvinna och bli svart/mörkt med tiden, som på alla spanska barn (lite bittert eftersom många vill ha ungar med ljust hår, det är ovanligt och anses ofta fint). Och så kan det ju vara, eller inte. Jag hade precis samma färg på mitt hår när jag var liten, och det har inte ändrats mycket alls. Jag skulle vilja säga att det inte spelar mig någon roll vilken färg på håret som Disa kommer att ha, men det gör det nog, jag vill gärna att hon ska ha något svenskt drag också. Och hårfärgen är det enda hon har just nu.

    SvaraRadera
  2. Vi har fortfarande inte klippt av något hår. Jag är rädd för att det ska bli fult om man börjar klippa i det. Dock kan jag tänka mig att ta lite i nacken...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...